Naar Kota Bharu per bus - Reisverslag uit Kota Bharu, Maleisië van Petra - WaarBenJij.nu Naar Kota Bharu per bus - Reisverslag uit Kota Bharu, Maleisië van Petra - WaarBenJij.nu

Naar Kota Bharu per bus

Door: petraandre

Blijf op de hoogte en volg Petra

09 Augustus 2011 | Maleisië, Kota Bharu

Tickets vooraf gereserveerd en om 8 uur present op de halte (ofwel 7 uur ontbijt!). We kregen een krukje p.p. en moesten wachten. Om 8.15 kregen we excuus dat we met een andere bus naar een ander station werden gebracht en daar moesten overstappen. Om 8.30 in 1 ste bus, de overstap staat daarna gelijk klaar, dit is een nachtbus (grote stoelen en ruime plekken). Van hier naar Butterworth, om 9.45 daar, weer overstappen, onze volgende bus zou 10 uur vertrekken. Om 10.30 komt onze bus, ingestapt en de bus blijft wachten. Eindelijk vertrek, we rijden over allerlei kleine weggetjes en komen op een erf wat een wasplaats (snow wash) blijkt te zijn. Buschauffeur stapt uit, gaat zitten met de krant en er komen mensen die inderdaad de bus gaan wassen!?!? Na de wasbeurt denk je oke we gaan verder, maar na 10 minuten draaien we weer een terreintje op waar andere bussen staan. We moeten uitstappen en naar een andere bus, we zitten vervolgens achterin en gaan, inmiddels na 11 uur, op pad (de eerste 50 van 350 zit er op!). De bus is een krakend en verend vehickel en de chauffeur weet het gaspedaal goed te vinden, om 16.30 uur in Kota Bharu. Het station is 200 meter van ons hotel Habib. Daar hebben we snel geluncht, onderweg zijn we een keer gestopt maar er was niets te eten (Ramadan?).
De volgende dag hebben we een bezoek gebracht aan de Passar Besa, dit is een markt met 3 etages. Begane grond vol met groente, kip en vis, op de 1ste verdieping veelal kruiden en gedroogde etenswaar. Op 2 waren er allemaal stoffen. De foto's spreken voor zich, niets gekocht maar wel bijzonder om dit te zien. Kota Bharu is een 'islamitic city'. Wij vonden het achtergebleven gebied. Midden in de plaats een lelijk rood-witte Eifeltoren met allemaal schotels erop. Geen moderne gebouwen, geen mooie  malls, merendeel is oud, niet mooi en de kleding is allemaal sjaaltjes werk (mooie kleuren, dat wel!) Het enige moderne zijn soms de auto's en de scooters. Morgen naar Perhentian Island.
Het klaverjassen is in een nieuwe fase, Jim en Tom hebben hun eerste partij (en inmiddels ook 2e) gewonnen. Het staat nu 6-2.

(foto's komen morgenavond, lukt namelijk niet vanwege beperkingen met ons internet.)

• 09 Augustus 2011 - 19:09

Mariolieke:

Lieve allemaal, hier een reactie vanuit het droge maar waarschijnlijk een stuk koudere tjechie. Wat maken jullie een hoop mee en wat ziet het er allemaal anders en onwerkelijkheid. Het is echt een totaal andere wereld. Schitterend om zo'n batikfabriekje te zien. Dan vraag je je toch af wat zoiets moet kosten om rendabel te zijn. Veel plezier nog, groet en dikke zoen, Mar en de mannen