Ipoh & 0erang oetang opvang - Reisverslag uit Ipoh, Maleisië van Petra - WaarBenJij.nu Ipoh & 0erang oetang opvang - Reisverslag uit Ipoh, Maleisië van Petra - WaarBenJij.nu

Ipoh & 0erang oetang opvang

Door: petraandre

Blijf op de hoogte en volg Petra

04 Augustus 2011 | Maleisië, Ipoh

Vandaag bezoeken we de Perak Tong cave tempel (Boeddhisme) de Sam Poh Tong cave tempel (Boeddhisme) en de Chinese boeddhistische tempel Ling  Sen Tong. De eerste is de mooiste, 'n hele grote grot, een en al rust, wierookluchtje (bij allemaal), veel muurschilderingen en beelden. De Chinese tempel hangt vol met wierookspiralen en staat vol met allemaal karikaturen van dieren van het geboorte jaar. Jim is geboren in het jaar van de aap en Tom in het jaar van het varken (duidelijk zichtbaar). In een winkeltje worden kettingen met de tekens gekocht, de gegeven omschrijvingen behorende bij het dier kloppen aardig met de karakters van onze mannen! Terug bij het hotel besluiten Jim en Petra tot een reflexology behandeling. Deze massage is erg lekker en ontspannend (wij dachten alleen de voeten, maar bijna het hele lichaam wordt onder handen genomen). Wat zullen we lekker slapen! (jammer dat het opstaan alleen weer zo tegen moet vallen)
Op naar Bukit Merah, hier gaan we het Oerang Oetang opvang centrum bezoeken. Met een boot gaan we naar een eiland in het meer. Wij lopen in een metalen kooi door het leefgebied van de aanwezige Oerang Oetangs.  In de glazen hokken zitten de jongere apen (hele kleintjes van 3 mnd, een soort van kraamafdeling).  Apen verblijven er wel 6 jaar en worden in fasen getraind om in het oerwoud te kunnen overleven. Ongeveer 1 per jaar wordt  uiteindelijk weer op Borneo  uitgezet. De laatste fase, een eiland waar ze het volledige eiland bewonen em echt voor zichzelf moeten zorgen kunnen we niet zien.
Hierna doorgereden naar Penang, een eiland aan de westkust. We zitten in een 4sterren hotel in Georgetown en de hele binnenstad staat op de unesco erfgoedlijst. 's Avonds gegeten op een soort plein omringd door kleine restaurantjes met allerlei verschillende dingen om te eten, smullen. Ieder kiest z'n eigen eten en daarna ga je gewoon aan je tafeltje zitten wachten. Tom aan de pizza, Peet en Jim aan de sushi en André aan de Thaise beef met rijst ( en zoals altijd weer lekker met botjes). Drankje erbij en dat voor 100 ringgit = €25. Terug in ons hotel was er live muziek, Petra en Andre zijn bakkie koffie gaan drinken, 2 kopjes voor 37 ringgit. Wat een verschil, we nuttigen alles dus buiten de deur.
's Avonds even een potje klaverjas gespeeld, Jim en Tom wilden voor de 3de keer een revanche, wie zijn wij dan om ze tegen te houden. Ze stonden eerst knap voor met ongeveer 600 punten, maar zoals te verwachten kwam de oude garde ijzer sterk terug en won alweer voor de 4 de keer.... (hopelijk 5 keer scheepsrecht). En we weten het. Het is in-en-in triest.